• 5 mai 2017

Baronii locali vor control absolut, parlamentarii îi ajută

Baronii locali vor control absolut, parlamentarii îi ajută

150 150 USR Bucuresti

Un proiect de modificare a Legii 215/2001, a administrației publice locale, care stă prin parlament din 2014, a fost reactivat recent și vizează schimbarea majorității cu care sunt luate deciziile ce privesc patrimoniul în consiliile locale, din 2/3 din numărul consilierilor, cum este acum, în jumătate plus unu. Proiectul, denumit L122/2015, a primit deja aviz favorabil în Comisia de Administrație Publică și Organizarea Teritoriului de la Senat și se îndreaptă cu pași mari spre aprobarea finală, deoarece este cerut insistent de primari celebri din Asociația Municipiilor din România – de exemplu Robert Negoiță (PSD) și Gheorghe Falcă (PNL). Gabriela Firea a fost printre inițiatorii acestei modificări, în 2014 când era senator, iar acum va beneficia de efectele ei ca primar.

După cum se vede, grațierea corupților nu este singura preocupare a parlamentarilor în aceste zile, ci și schimbarea regulilor de administrare a orașelor, astfel încât sifonarea banilor publici să fie mai ușoară, „în condițiile legii”.

De ce nu e bună modificarea?

1Deoarece ar permite partidelor sau alianțelor care au majoritate calificată (jumătate plus unu din totalul consilierilor) să decidă vânzarea sau înstrăinarea patrimoniului comunității: parcuri, piețe, școli, spitale, gări etc.

3Adoptarea hotărârilor ce vizează patrimoniul localităților se face cu votul a două treimi dintre consilieri tocmai pentru că sunt decizii importante care angajează soarta comunităților pe termen lung.

2Chiar și în varianta intermediară, în care intrările și ieșirile din patrimoniu rămân cu 2/3, dar schimbările de administrator, concesionarea sau înființarea societăților comerciale necesită doar jumătate plus unu din voturi, modificarea propusă periclitează dezbaterea dintre toți actorii sociali și politici (așa cum obligă acum legea) pe aceste subiecte.

4Întrunirea acestei majorități de 2/3 implică o dezbatere temeinică și reflectă voința unui număr mai mare de alegători, nu numai a părții reprezentate de jumătate dintre aleși.

Care sunt interesele: eliminarea opoziției din joc

Inițiatorii propunerii motivează că această majoritate de 2/3 „duce la imposibilitatea de a se adopta hotărâri care să ofere companiilor naționale și internaționale ocazia de a investi și de a crea locuri de muncă în beneficiul cetățenilor.” Acesta nu e un argument pertinent. Dacă proiectele privind patrimoniul nu pot obține un consens politic, înseamnă că ele nu sunt utile întregii comunități.

În practică, acest proiect vizează castrarea totală a opoziției și deschide calea către abuzul de putere generalizat. Incapabili de dialog și convingere prin argumente solide, reprezentanții puterii doresc schimbarea regulilor jocului și scoaterea opoziției în afara lui. Iar beneficiarii sunt primarii de la putere, indiferent de partidul din care fac parte, în niciun caz cetățenii.

Consecințele pentru București

La București, unde USR este prezent în Consiliul General și consiliile de sector, primarii PSD au dificultăți să treacă prin consilii hotărâri ce vizează înstrăinarea de bunuri ce aparțin domeniului public al municipiului. În acest moment, în Consiliul General au nevoie și de ajutorul consilierilor PNL (care uneori votează cu PSD, ALDE și PMP, precum în cazul înființării Trustului de Clădiri Metropolitane sau la modificarea Regulamentului de Organizare și Funționare) pentru a atinge pragul de 2/3. Prin această modificare a legii, majoritatea PSD+ALDE nu va mai avea nevoie de niciun vot suplimentar.

Dacă această lege ar fi adoptată de parlament, consecințele imediate ar fi că:

1Gabriela Firea și alți primari, care nu au majorități de 2/3, vor putea înființa societăți comerciale cu capital din bugetul public, societăți a căror administrare va scăpa controlului public. Înființarea societăților comerciale votate deja, prin care Firea crează o primărie paralelă, este ilegală și a fost atacată ca atare de USR în instanță;

2Primarii PSD vor putea concesiona, închiria, face schimb de terenuri după bunul plac, cu majoritatea calificată pe care o au deja. (50+1 din totalul consilieriilor aleși)

3Robert Negoiță, primarul sectorului 3 și președintele Asociației Municipiilor, care a cheltuit bani publici pentru lucrări nejustificate pe Bulevardul Unirii (aflat în administrarea Primăriei Capitalei), are șanse să scape de aceste acuzații (detalii aici) dacă Consiliul general aprobă schimbarea administratorului bulevardului – proiect de hotărâre respins deja de două ori de opoziție.

CE PUTEM FACE?

Putem pune presiune pe parlamentari! În această fază, putem scrie Comisiei Juridice a Senatului pe adresa [email protected] să respingă proiectul de lege L122/2015 și amendamentele primite. Pentru a primi un răspuns de confirmare a primirii mail-ului din partea Comisiei, trebuie să cereți număr de înregistrare.
Iată un exemplu de text de trimis:
„Bună ziua,
Numele meu este _____________ , cetățean român cu drepturi depline (inclusiv drepturi electorale).
Prin prezenta vă rog să respingeți proiectul Legii nr. 122/2015 și amendamentele primite, întrucât adoptarea hotărârilor locale și județene privind patrimoniul respectiv reprezintă un act de voință colectivă, dată fiind importanța lor pentru comunitate, ori adoptarea acestora cu majoritatea calificată (în locul celor două treimi necesare acum), nu ar putea reflecta voința comunității.
Vă rog să îmi confirmați primirea acestui mail printr-un număr de înregistrare.
Vă mulțumesc.
Cu stimă,
___________
____@________”

    Join our Newsletter

    We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

      [anr_nocaptcha g-recaptcha-response]