Deszăpezirea eficientă a Bucureștiului

Proiectul USR privind modificarea Normelor de salubrizare include obligații noi pentru firmele de salubrizare, dar și pentru asociațiile de proprietari și șoferi. Printre ele: deszăpezirea tuturor trotuarelor de către firmele de salubrizare, interzicerea depozitării zăpezii pe spațiile verzi sau pe trotuare, înlăturarea zăpezii și a țurțurilor de pe acoperișuri etc.

Deszăpezirea este o operațiune la care mai toate administrațiile locale bucureștene eșuează. Chiar dacă iarna nu ne ia întotdeauna prin surprindere, efectele zăpezii care cade doar pentru câteva zile pe an ne încurcă pe perioade mai lungi decât e normal, din cauza unei organizări deficitare a serviciului municipal de salubrizare.

Consilierii generali USR au depus în noiembrie 2016 un proiect de modificare a normelor de salubrizare municipale, astfel încât în contractele pe care primăriile de sector le încheie cu firmele de profil să fie prevăzute clar obligațiile acestor operatori.

Concret, prin modificările propuse de USR se pune accentul pe acoperirrea de către firmele de salubrizare a tuturor zonelor publice și pe măsuri clare de acțiune în strângerea și îndepărtarea zăpezii din oraș.

Zilele cu zăpadă în ultimii 4 ani, conform datelor INM:

2013
2014
2015
2016

Aceste cifre nu reprezintă un efort mare pentru operatorii de salubritate.

0

în iarna 2015-2016

0
de accidente cauzate de gheață/zăpadă înregistrate în perioada 2011-2015 în București.

Totuși, conform datelor publicate într-un interviu de primarul general Gabriela Firea, cheltuielile publice pentru îndepărtarea zăpezii au fost în iarna 2015-2016 de 11,4 milioane euro, sumele fiind repartizate astfel:

Sectorul 1
Sectorul 2
Sectorul 3
Sectorul 4
Sectorul 5
Sectorul 6

USR consideră că pentru 11,4 milioane de euro obținuți în 26 de zile cu zăpadă, operatorii de salubrizare pot face mai mult și mai bine.

Principalele modificări propuse de USR la normele de salubrizare și deszăpezire sunt următoarele:

  • Operatorii de salubrizare vor deszăpezi toate arterele de circulație a mijloacelor de transport în comun, trecerile de pietoni, trotuarele din dreptul stațiilor RATB și refugiile acestora, căile de acces la instituțiile publice, stațiile de metrou și unitățile de alimentație publică, astfel încât acestea să fie practicabile în termen de maximum 4 ore de la încetarea ninsorii;
  • În situatia unor ninsori abundente sau care au o durată mai mare de 12 ore se va interveni cu utilaje de deszăpezire pentru degajarea cu prioritate a străzilor pe care circulă mijloacele de transport în comun;
  • Operatorii de salubrizare vor deszăpezi toate rigolele și gurile de canalizare, și de asemenea, toate trotuarele și zonele pietonale de la nivelul Municipiului București;
  • Zăpada nu va fi depozitată pe trotuare, în intersecții, pe spații verzi sau virane. Transportul, depozitarea și descărcarea zăpezii și a gheții formate pe carosabil se realizează concomitent cu operația de deszăpezire;
  • Acțiunea de deszăpezire trebuie să continue până la degajarea tuturor străzilor și aleilor din cadrul Municipiului Bucuresti;
  • Persoanele fizice și juridice au obligația de a îndepărta zăpada depusă pe acoperișul clădirilor în care locuiesc ori pe care le dețin în alte scopuri, precum și țurțurii de gheață formați la nivelul acoperișurilor clădirilor, adresându-se, dacă este cazul, Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, în condițiile legii;
  • Pentru contractele care se vor încheia ulterior adoptării prezentelor norme, operatorii de salubrizare au obligația de a acorda asistență utilizatorilor pentru îndepărtarea zăpezii și a țurțurilor de la nivelul acoperișurilor clădirilor în care aceștia din urmă locuiesc sau pe care le dețin în proprietate;
  • Trotuarele aferente aleilor de acces la imobilele de locuit cu lungime de sub 30m se curăță de către asociația de proprietari sau de către proprietari/deținători de imobile, după caz;
  • Utilizatorii de autovehicule au obligația să permită curățarea trotuarelor și a părții carosabile, prin deplasarea autovehiculelor, la solicitarea operatorilor care au obligația de a asigura deszăpezirea, conform prezentelor norme. În cazul în care obligația anterior menționată nu este îndeplinită, utilizatorul autovehiculului este obligat să dezăpezească personal locul ocupat și să depoziteze zăpada în locurile stabilite.
Amenzile pentru nerespectarea acestor norme sunt între 3000 și 5000 de lei

Motivele pentru care USR a propus modificarea normelor:

1Nu toți proprietarii/deținătorii de imobile curăță trotuarul și în ciuda faptului că pentru neîndeplinirea acestei obligații sunt prevăzute și se aplică amenzi, foarte multe trotuare rămân necurățate și, astfel, riscul de accidentare este ridicat, aceste aspecte fiind valabile și pentru îndepărtarea zăpezii/țurțurilor de pe acoperișurile clădirilor;

2Curățarea zăpezii se face pe o zonă foarte mică de trotuar și adesea între două clădiri rămân zone acoperite de zăpadă și/sau gheață;

3Nu există posibilitatea de îndepărtare a zăpezii de pe trotuar și cetățenii recurg la aruncarea ei pe carosabil;

4Proprietarii de autovehicule parcate legal ori ilegal pe trotuar aruncă zăpada pe trotuare astfel încât îndepartărea acesteia de către persoanele cărora le revine această obligație devine și mai dificilă;

5Multe dintre imobile sunt locuite/deținute de persoane în vârstă, care nu au posibilitatea de a curăța trotuarele;

Ciește proiectul integral

    Join our Newsletter

    We'll send you newsletters with news, tips & tricks. No spams here.

      [anr_nocaptcha g-recaptcha-response]